Ενδοστοματικές Λοιμώξεις: Ερπητική Ουλοστοματίτιδα, Επιχείλιος Έρπης, Ανεμοβλογιά, Ιός Coxsakie A, Άφθες

Τώρα που ο καιρός το επιτρέπει, τα παιδιά χαίρονται επιτέλους το παιχνίδι εκτός σπιτιού. Θα πρέπει να γνωρίζουμε όμως ότι υπάρχει ένας αυξημένος κίνδυνος ενδοστοματικών λοιμώξεων και οφείλουμε να προστατεύουμε τα παιδιά μας, χωρίς όμως να τα πανικοβάλλουμε.

Πιο αναλυτικά, οι πλέον συνήθεις ενδοστοματικές λοιμώξεις στα παιδιά είναι:

Ερπητική ουλοστοματίτιδα

Είναι η πιο συχνή ενδοστοματική λοίμωξη, ιδιαίτερα σε μικρά παιδιά, ηλικίας έως 3 ετών. Οφείλεται στον ιό του έρπητα, τύπου Ι, και εμφανίζεται ταυτόχρονα με υψηλό πυρετό. Τα ούλα είναι διογκωμένα και ματώνουν, ενώ εμφανίζονται και φυσαλίδες οι οποίες σπάνε, αφήνοντας λευκά έλκη.

Ο ασθενής έχει πόνο και κακουχία, και παρατηρείται και διόγκωση των λεμφαδένων. Η θεραπεία της ερπητικής ουλοστοματίτιδας στα παιδιά αφορά κυρίως στην ανακούφιση των συμπτωμάτων με τα κατάλληλα αναλγητικά και αντιπυρετικά, με κρύες και μαλακές τροφές, με τη σωστή στοματική υγιεινή (για πιο γρήγορη επούλωση), ενώ ιδιαίτερα κατά τους θερινούς μήνες είναι σημαντική η συνεχής χορήγηση υγρών (νερό, χαμομήλι κλπ.) ώστε να μην αφυδατωθεί το παιδί.

Επιχείλιος έρπης

Ο ιός του έρπητα, ποτέ δεν θεραπεύεται εντελώς. Παραμένει στο νεύρο που έχει προσβάλλει αρχικά (για τη στοματική περιοχή είναι το τρίδυμο νεύρο του προσώπου) και επανεμφανίζεται με τη μορφή φυσαλίδων στα χείλη. Ο ήλιος το καλοκαίρι ενοχοποιείται βασικά για την ενεργοποίησή του, γι’αυτό και τα παιδιά θα πρέπει να φορούν αντηλιακό και στα χείλη. Αντιικές κρέμες που περιέχουν ακυκλοβίρη (acyclovir) βοηθούν στην πιο γρήγορη επούλωση, δεν εξαφανίζουν όμως άμεσα τον επιχείλιο έρπη.

Ανεμοβλογιά

Αν και δίνει συμπτώματα σε όλο το δέρμα, σε ήπιες μορφές, μπορεί να εντοπίζεται και μόνο στο στόμα με εξελκώσεις. Η αντιμετώπιση της είναι καθαρά συμπτωματική.

Ιός Coxsakie A

Δίνει τις πιο συχνές ιώσεις με εντόπιση στη στοματική κοιλότητα, ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες σε μικρά παιδιά. Η πιο γνωστή λοίμωξη είναι η νόσος χειρών-ποδιών-στόματος. Κάνει υψηλό πυρετό και κακουχία. Η αντιμετώπισή της είναι και εδώ συμπτωματική, με καλή στοματική υγιεινή και επαρκή υδάτωση του ασθενούς.

Άφθες

Αν και δεν είναι λοιμώδους αιτιολογίας, θα ήταν παράλειψη μας να μην αναφερθούμε στις στοματικές άφθες. Οι άφθες είναι λευκές ελκώσεις που εμφανίζονται κυρίως στην ένωση των ούλων με τα χείλη (γι’αυτό και φαίνονται καλύτερα όταν τραβήξουμε τα χείλη). Είναι αυτοάνοσο νόσημα και εμφανίζεται όταν ο οργανισμός είναι καταβεβλημένος.

Μπορεί να είναι μικρές αλλά κάποιες φορές έχουν και μήκος μερικών εκατοστών και προκαλούν σκλήρυνση των γειτονικών ιστών που εξωτερικά φαίνεται ως πρήξιμο (απόστημα). Οι άφθες θα πρέπει να κάνουν τον κύκλο τους, μπορεί να είναι μέχρι και 21 ημέρες, για να εξαφανιστούν. Η συμπτωματική αγωγή βοηθά τον ασθενή για την ανακούφιση από τον πόνο, όπως οι επουλωτικές κρέμες με υαλουρονικό οξύ, τα ήπια αναισθητικά και τα βότανα (χαμομήλι) που έχουν ισχυρή αντιφλεγμονώδη δράση.

Εκτός από τις λοιμώξεις που αναφέραμε, υπάρχει πλήθος άλλων νοσημάτων που μπορεί να προκαλέσει «στοματίτιδα». Κάποια από αυτά τα νοσήματα μπορεί να είναι ιδιαίτερα σοβαρά, θα δώσουν όμως συμπτώματα και στη γενικότερη υγεία του ασθενούς. Στην περίπτωση που η ασθένεια τραβάει σε μάκρος, οι γονείς θα πρέπει  να απευθυνθούν στον ειδικό (παιδίατρο ή παιδοδοντίατρο).

ΚΑΛΕΣΤΕ ΜΑΣ
ΚΛΕΙΣΤΕ ΡΑΝΤΕΒΟΥ